Britská kosmetická značka Terre Verdi je známá svým minimalismem. Její produkty mají velmi jednoduché složení, jehož účinky jsou postaveny na vysoké kvalitě jednotlivých ingrediencí a holistickému přístupu k péči o pleť. Všechny použité složky jsou v certifikované bio kvalitě. Od ostatních značek se Terre Verdi odlišuje i tím, že jako základní bázi pro své produkty používá vysoce luxusní oleje z arganu, granátového jablka a čajovníku (většina výrobců tyto oleje kvůli jejich vysoké ceně používá spíše jako doplňkové).

Unikátní je také speciální speciální fialové biofotonické sklo, do kterého jsou produkty plněny. Toto sklo je navrženo tak, aby výrobky chránilo před světlem a udrželo je tak déle čerstvé a účinné. Terre Verdi byla dokonce první ve Velké Británii, která tento obalový materiál začala používat.

V britském Yoga magazínu vyšel rozhovor se zakladatelkou Terre Verdi, Alessandrou DeGregorio. Přinášíme vám jeho českou verzi. Dozvíte se v něm nejen o přístupu Alessandry k péči o pleť, ale také o filozofii její značky. Alessandra sdílí i své rady a tipy pro výběr opravdu kvalitní přírodní kosmetiky a jak se zorientovat ve složení nebo v datu spotřeby.

Alessandro, co stálo za rozhodnutím založit Terre Verdi?

Vyrostla jsem na Sicílii, dětství jsem strávila hlavně na ekologických farmách mého otce a babičky. Dostala jsem se tak do přímého kontaktu s půdou a plody země. Díky tomu jsem se naučila ocenit vše, co nám naše země nabízí.

Jako teenager jsem se přestěhovala do New Yorku, kde jsem strávila 10 let a dokončila jsem magisterský titul z finančního inženýrství. Asi před 15 lety jsem se přestěhovala do Londýna a 10 let jsem pracovala ve finančním odvětví. S narozením dětí jsem pocítila silné volání ke všemu organickému a potřebu vrátit se zpátky ke kořenům. Tato touha vedla k založení Terre Verdi, certifikované ekologické a cruelty free kosmetické značky.

Kvůli klamavým tvrzením některých kosmetických značek vidím také velkou potřebu osvěty ohledně toho, co znamená skutečně ekologická kosmetika a jak poznat opravdu čerstvý a etický produkt.

Na co si tedy musí dát zákazník při nákupu bio produktů pozor?

V kosmetickém průmyslu je především nedostatek transparentnosti. Například online i kamenné obchody doslova praskají ve švech s takzvanými přírodními a organickými produkty. Zatímco biopotraviny jsou ve Velké Británii regulovány a neekologické potraviny nemohou být označené jako bio, ekologické, organické apod., u kosmetických produktů to tak není.

Spousta produktů takto může prohlašovat, že jsou přírodní nebo ekologické, i když obsahují třeba jen 1 % organických nebo přírodních složek. Nejjistější je se orientovat podle certifikace. Například organizace Soil Association má opravdu velmi přísná pravidla pro získání jejich certifikátu. U takto označeného produktu si můžete být opravdu jistí, že se jedná o opravdu přírodní produkt.

Výzkumy potvrzují, že bio produkty a bio složky jsou 1,5x výživnější než ty nebio. ve srovnání s jejich neorganickými protějšky pak nemají buď žádné, nebo minimální rezidua pesticidů. Je proto důležité věnovat výběru kosmetiky péči a čas. 

Jde nějakým způsobem poznat, jestli je kosmetický přípravek opravdu čerstvý?

Je to velký problém. Evropské předpisy totiž uvádějí, že pokud vydrží kosmetický produkt v nezkaženém stavu po dobu 30 měsíců od data výroby, není nutné zveřejňovat datum exspirace a stačí symbol PAO (období, po které vydrží po otevření bez zkažení).

Už jen to, že u pleťových přípravků neexistuje datum exspirace, je pro spotřebitele zavádějící. Většina lidí neví, jak dlouho vůbec mohou mít produkt v koupelně. Kromě toho mohl třeba klidně před tím ležet v regálu v obchodě celé měsíce nebo dokonce roky a nikdo se to ani nedozví. Do většiny konvenčních produktů jsou přidávány konzervační látky, aby díky tomu dosáhly na ten 30měsíční limit, nepotřebovaly tak uvádět datum exspirace a prakticky se jim prodloužila i prodejnost.

Na nás jako na spotřebitelích je proto se dobře informovat. U produktů, které na etiketě neuvádějí datum exspirace, můžete na etiketě vyhledat kód šarže a kontaktovat výrobce, který by vám na základě něho měl říct, jak starý produkt je. Dá to trochu práce, ale takto si můžete být opravdu jistí, jestli je produkt čerstvý, nebo ne.

Když si kupujete úplně nový produkt, tak je nejlepší se dívat přímo po těch, které zveřejňují datum exspirace. Například u produktů Terre Verdi je na obalu vždy uvedena doba použitelnosti.

Jak si můžeme ověřit, že kosmetika, kterou používáme není zdraví škodlivá?

V tomhle je další problém. Složení se u kosmetických produktů za poslední desetiletí velmi prodloužila. Značky rádi „komplikují“ své formulace, aby se pochlubily svou jedinečností, a aby je nikdo nemohl zkopírovat. Spotřebiteli se kvůli tomu akorát zvyšují náklady. Navíc si při používání konvenční kosmetiky dáváme v průměru každý den na obličej kolem 100 až 200 různých přísad.

Udělejme si jednoduchý propočet.

Ráno obvykle nanášíme:
čisticí přípravek: 15 složek
toner: 10 složek
sérum: 20 složek
krém: 20 složek
make-up: 10 složek
pudr: 10 složek

Další kosmetické výrobky, jako je řasenka, oční linky, rtěnka… mají třeba po 15 složkách každý, dohromady tedy 45 přísad. Což je celkem 130 ingrediencí. A to jsme se ještě s počtem složek u jednotlivých produktů drželi u země. Večer pak absolvujeme podobný proces bez líčení. Řekněme tedy 70 složek. Dohromady za celý den kolem 200. A to se bavíme jen o obličeji. Neřešili jsme šampon, kondicionér, sprchový gel, zubní pastu ani deodorant. Většina těchto ingrediencí se vstřebává skrz naši pokožku a dostává se tak do krevního oběhu. Ve složení se kvůli komplikovaným názvům některých složek běžnému spotřebiteli těžko orientuje. Legislativa myslí pouze na maximální povolené množství syntetických složek, které by v malém množství neměly mít zásadní vliv na naše zdraví, ale neřeší se už to, že se s dalšími přípravky vstřebané množství těchto složek zvyšuje ani vzájemná reakce jednotlivých složek mezi různými produkty, které na sebe aplikujeme po sobě.

Proč bychom vůbec měli používat produkty s tolika ingrediencemi? A opravdu potřebujeme tolik produktů v naší pleťové rutině? Za mě rozhodně ne. Každý produkt potřebuje pár vyvážených, výživných a efektivních složek. V péči o pleť stačí několik multifunkčních produktů. 

Podobně jako je tomu s jídlem, kdy jsou pro nás tím nejlepším jednoduché, výživné a průmyslově nezpracované potraviny. Stejné principy bychom měli aplikovat i v péči o pleť. V opačném případě musí buňky v našem těle neustále vynakládat zvýšené úsilí, aby se zbavily nežádoucích toxinů. Z dlouhodobého hlediska to pak má velký dopad na naše zdraví.

Proč jste se u svých produktů rozhodla pro bio certifikaci?

Certifikace se zaměřuje na různé problémy, včetně zdravého stavu půdy z dlouhodobého hlediska, dobrých životních podmínek pro zvířata a udržitelnost. Řádná recyklace je například hlavní součástí udržitelnosti a produkt nemůže být schválen jako certifikovaný ekologický produkt, pokud jeho obal nebude recyklovatelný.

Výběr certifikovaného ekologického produktu je proto dobrý nejen pro naši pokožku, ale také pro zvířata a udržitelnost životního prostředí a půdy. Ve chvíli, kdy se snažím brát v potaz všechny tyto problémy, je pro mě bio certifikace jediný způsob, jak může moje značka existovat.

Na co dalšího by se měl spotřebitel zaměřit při výběru přírodní kosmetiky?

Pokud hledáte produkt, který prospívá nejen pokožce, ale také mysli, měli byste se vyhnout syntetickým vonným látkám a vybírat pouze 100% přírodní produkty, které obsahují éterické oleje nebo esence. Esenciální oleje přispívají k našemu vnitřnímu klidu nejen provoněním produktu, ale také tím, že jejich díky své malé molekulární velikosti pronikají hlouběji do pokožky. Mají také terapeutický účinek a dokáží významně působit i na naši psychiku. Například neroli má povznášející účinek a zlepšuje náladu. Proto ho přidáváme do Hydratačního krému NeroliPom. Zázvor a černý pepř zase prohřívají a pomáhají svalům relaxovat, můžete je najít v našem masážním oleji YogaSports.

Zakladatelka Terre Verdi